Monday, November 03, 2014

Le Cuzen Engagement Day!

Assalammualaikum,

Selamat datang November, selamat juga menerima berita dukacita. Tak mengapa bukan rezeki. Bertabah lah hati dan juga kawan-kawan yang senasib serupa. Allah tahu apa terbaik buat kita. Tak perlu di pertikaikan tak perlu di risaukan. Sama macam bab jodoh, kerap sangat sekarang ini di ajukan topic "bila nak kahwin?" 
TETTTT! Kami tunggu putera raja. Hambik habuan jawapan. 

Memandangkan Vna takde clue bila nak cerita bab majlis tunang/ kahwin diri sendiri, maka blog ini akan terus menyajikan cerita-cerita tunang/kahwin orang-orang penting dalam life Vna. Sebab perkara-perkara macam ini happen once in a life time, so Vna rasa patut di coretkan untuk tatapan masa akan datang.

25 November 2014, cousin lelaki Vna, Syahmi namanya selamat melangsungkan majlis pertunangan dengan gadis molek bernama Farah. Vna pernah jumpa sekali dengan empunya diri, Farah masa dia datang rumah tok tapi belum berkesempatan berkenalan lebih rapat lagi. Insyaallah soon bila kita bergabung as big family ok?
Syahmi merupakan second cucu tokwan dengan tok (belah Mak)  yang melangkah ke fasa alam perkahwinan after Abang Fizi. So we are getting excited regarding the wedding sebab dah lama takde kenduri kahwin family. Pakat dah kalut plan nak beli kain berkayu-kayu nak pakai sedondon mondon nanti. Hahaha. 

Ini sebahagian dari hantaran pihak kami untuk belah perempuan. 100% hand made by le family. 











Sebelum bergerak ke rumah pihak perempuan, sesi bergambar dulu! 









Next, Sekitar majlis pertunangan. Vna kurang alert bab sarung menyarung cincin ni, tapi menurutkan adat ( mungkin berbeza mengikut negeri) upacara menyarung cincin kepada pihak perempuan akan di lakukan oleh perempuan yang paling senior dalam keluarga. Contohnya, family Vna kami masih ada Tok sebagai yang paling senior, so dia yang patut menyarungkan cincin. Memandangakan kami bawak dua cincin masa majlis, so sepatutnya Mak Long Vna yang sarungkan tapi Mak Long Vna cakap biarlah ibu pengantin lelaki yang buat. Kebiasaan yang Vna tahu selalunya mak lelaki yang sarungkan kan? Sekarang baru tahu. Negeri korang macam mana?



Selesai majlis menyarung cincin maka selamat lah semuanya. Makanan yang di sediakan pun ada macam-macam dan sedapppppp sangat! Yums. Paling sedap semua kuih-muih adoiii lemak manis semua cukup. I'm craving now! 

Last but not least,


Nak jugekkk. Bahahahaha!
Nak di jadikan cerita dan menambah kekalutan, minggu tuh jugak hari tu jugak lah salah seorang kawan rapat Vna sejak sekolah rendah kahwin. Ya ampun. Memang kekalutan sikit minggu tuh. Will share the story untuk entry akan datang okey?

Terima kasih pada yang membaca! ( Ada lagi ke readers blog ini?) Haha.
much love, vna erman :)

No comments :